Lütfen giriş yapın.
Üye değilseniz sitemizden tam anlamıyla yararlanmak için kayıt ol kısmından üye olunuz.
Üye olduktan sonra e-mail hesabınıza gelen
aktivasyon kodunu tıklamanız yeterlidir.

       Hoşgeldiniz : Misafir
En son ziyaretiniz :
Mesaj Sayınız : 15


    Türk Çini Sanatı

    Paylaş
    avatar
    hamdi yanar
    ÜYE
    ÜYE

    Aktiflik Aktiflik :
    400 / 999400 / 999

    Türk Çini Sanatı

    Mesaj tarafından hamdi yanar Bir Paz Mart 20 2011, 22:46

    Türk Çini Sanatı

    Türklerde iç ve dış mimari süslemenin en renkli kolu olan çini sanatı, asıl büyük ve sürekli gelişmesini Anadolu Türk mimarisinde göstermiştir. Çeşitli tekniklerle zenginleşen bu süsleme sanatı, hep mimariye bağlı kalmış, onun üstünlüğünü ezmemiş, ama renkli bir atmosfer yaratarak mekan etkisini arttırmıştır. Türk mimarisinde çini süslemenin kullanımını çok eski tarihlere kadar indirebiliriz. Uygurların, Karahanlıların, Gaznelilerin, Harezmşahların ve özellikle İran’da Büyük Selçukluların mimarisinde çininin az da olsa kullanıldığı bilinmektedir. Bu sanat dalı, Anadolu Selçukluları ile çok yaygın ve çeşitli tipteki mimari yapıtlar üzerinde büyük bir gelişme göstererek varlığını günümüze kadar sürdürmüştür. Her dönemin çini süslemesi, daha önceki dönemin teknik üstünlüğünü sürdürmekle birlikte yeni teknik buluş ve renklerle bu sanatı zenginleştirdi.

    Anadolu Selçuklu mimarisinde dini yapılar mozaik çini tekniği ile süslenmiştir. Bu teknikte firuze, mor, yeşil, lacivert renkte sırlanmış çinilerden istenen örneğe göre kesilmiş parçalar alçı zemin üzerinde bir araya getiriliyordu. Selçuklu köşk ve sarayları ise, yıldız, haçvari, altıgen, kare, dikdörtgen gibi geometrik çini levhalarla kaplanmıştır. Selçuklular ayrıca, sır üstüne uygulandığında metalik bir parıltı veren “Perdah” tekniğini geliştirmişlerdir. Dini yapılarında ise geometrik kompozisyonların yanında, rumi ve palmet gibi soyut bitkisel motifli kıvrık dallara da yer vermişlerdir. Ayrıca, çok etkili iri kufî ve sülüs yazılarla yapılan süsleme de önemli bir yer tutar. Anadolu saraylarındaki çini süslemeler ise çeşitli duruşlarda insan, av hayvanları, kuşlar, çift başlı kartal, ejder, sfenks gibi aralarında efsanevi yaratıkların da bulunduğu zengin bir figür koleksiyonunu gözler önüne sermektedir. Selçuklu döneminde çini süslemenin merkezi Konya olmuştur. İlk örneklerde tuğla ve sırlı tuğla kullanılmıştır. Ama, kısa bir süre içinde kesme mozaik çininin bütün yüzeyleri kaplaması ile üstün bir düzeye varılmıştır.
    avatar
    Yasin Tekgöz
    YÖNETİCİ

    Aktiflik Aktiflik :
    290 / 999290 / 999

    Geri: Türk Çini Sanatı

    Mesaj tarafından Yasin Tekgöz Bir Ptsi Nis. 04 2011, 15:34

    teşekkürler
    avatar
    KERİM KOZA
    ÜYE
    ÜYE

    Aktiflik Aktiflik :
    175 / 999175 / 999

    Geri: Türk Çini Sanatı

    Mesaj tarafından KERİM KOZA Bir Perş. Nis. 21 2011, 14:43

    paylaşım için sağol
    avatar
    cevdet çağlar
    ÜYE
    ÜYE

    Aktiflik Aktiflik :
    380 / 999380 / 999

    Geri: Türk Çini Sanatı

    Mesaj tarafından cevdet çağlar Bir Cuma Mayıs 20 2011, 16:03

    teşekkürler
    avatar
    mustafa güney
    SÜPER MODERATÖR

    Aktiflik Aktiflik :
    310 / 999310 / 999

    Geri: Türk Çini Sanatı

    Mesaj tarafından mustafa güney Bir Salı Tem. 26 2011, 12:33

    paylaşım için sağol eline sağlık
    avatar
    SİNAN ASLAN
    ÜYE
    ÜYE

    Aktiflik Aktiflik :
    275 / 999275 / 999

    Geri: Türk Çini Sanatı

    Mesaj tarafından SİNAN ASLAN Bir Cuma Eyl. 30 2011, 10:50

    teşekkürler
    avatar
    SAMİ KIZIL
    MODERATÖR

    Aktiflik Aktiflik :
    207 / 999207 / 999

    Geri: Türk Çini Sanatı

    Mesaj tarafından SAMİ KIZIL Bir Ptsi Haz. 04 2012, 12:19

    teşekkürler
    avatar
    ahmet korkmaz
    ÜYE
    ÜYE

    Aktiflik Aktiflik :
    200 / 999200 / 999

    Geri: Türk Çini Sanatı

    Mesaj tarafından ahmet korkmaz Bir Çarş. Ekim 16 2013, 23:36

    paylaşım için sağol

      Forum Saati Salı Ara. 12 2017, 15:56